1219-Schets-10a.jpg

Het Nationaal Topzeilcentrum Scheveningen is ontworpen als een alzijdige compositie van volumes, die vanuit verschillende kanten veranderende verschijningsvormen heeft. Met aan drie kanten water, uitzicht over zee en karakteristieke bestaande bebouwing om op aan te sluiten (rode huisje en bedrijfsgebouw van der Zwan) hebben wij gezocht naar een vormentaal die zich naar al deze context voegt. De schuine daklijnen en de terrassende gevels geleden het forse volume. Twee losse gebouwen vormen samen één compositie. Waar de gebouwen van elkaar zijn "losgesneden" zit de entreezone voor beide bouwdelen. Een brede trap vanuit de Hellingweg sluit het geheel aan op het openbaar gebied. De entree wordt benadrukt door een grote open luifel.

Het programma van de gebouwen is multifunctioneel. De twee volumes bieden onderdak aan het nieuwe Nationale Top Zeilcentrum naast loodsen en bedrijfsruimte voor de naastgelegen Rederij van der Zwan. Weer een ander deel van het gebouw wordt verhuurd aan catamaranbouwer NACRA en de gemeente Den Haag zal binnenkort de topverdieping met uitzicht over zee betrekken. Op het terrein bevindt zich voor een deel het parkeren maar wordt vooral gebruikt als opstelplaats voor boten en trailers. Voor de zeilers en hun boten is vanaf de eerste schetsen overleg geweest met de eindgebruikers over hoe een goed functionerend gebouw te maken. 

De hoofddraagconstructie is van staal met daarin kanaalplaatvloeren. De opbouw van de gevels is relatief eenvoudig: stalen binnendozen gevuld met isolatie, waar tegenaan de weer relatief bewerkelijke buitenhuid is gemonteerd.

De gevel is gemaakt van gezet zink in een visgraat motief. Door de speling van het licht op de gevel verandert het beeld constant. Horizontale raampartijen gaan een relatie aan met de zichtbare horizon. Bij de entrees is aan weerszijden een glazen vliesgevel toegepast om de "snede" helder te maken. Op de begane grond aan het terrein, bevindt zich het botenhuis, met gigantische roldeuren, waar boten met mast en al naar binnen kunnen worden gereden. De grote terrassen worden begrensd door ingeklemde, volglazen balustrades. Hierdoor blijft het uitzicht maximaal.

Opgeleverd Maart 2017
Opdrachtgever Velum Vastgoed (Rederij van der Zwan & Malherbe Groep)
Architecten NwA architecten / Architectenbureau Filip Mens
Constructeur IMd Raadgevende Ingenieurs
Aannemer Bakels & Ouwekerk
Foto's Luuk Kramer, Alrik Swagerman

DSC_4292.jpg
1219-LK-17.jpg
1219-LK-01.jpg
1219-LK-02.jpg
1219-AS-01.jpg
1219-AS-05.jpg
1219-AS-02.jpg
1219-LK-13.jpg
1219-LK-11.jpg
1219-LK-16.jpg