0602-49A-14.jpg
 
0602-49A-04.jpg
 
0602-49A-02.jpg
 
0602-49A-10.jpg

Op Haveneiland-Oost op IJburg is aan de binnenhaven een vijflaags kantoor gebouwd tussen twee bestaande kantoren. Gedrieën vormen deze kantoren Blok 49a. AM Noord-Holland wilde als ontwikkelaar een hoogwaardig kantoor p IJburg en NwA architecten ontwierp het gebouw met zo hoog mogelijke verdiepingen binnen de toegestane 25 meter bouwhoogte.

De voorgevel aan de waterzijde is ontworpen met grote glaspuien in donkergrijze gevouwen aluminium kaders die refereren aan industriële architectuur. Het vele glas zorgt voor veel daglicht in het kantoor.
Om die hoeveelheid daglicht te vergroten en een levendiger gevelbeeld te creëren, ontwierp NwA architecten een wigvormige inkeping in het gebouw waarbij de gevel vanaf de tweede verdieping deels naar achteren is geplaatst. De inkeping in de gevel zorgt voor meer daglicht binnen en is asymmetrisch vanwege de ligging van de voorgevel op het noorden en het uitzicht vanuit de kantoren op het IJmeer. Een beschut terras op de 2e verdieping is een bijkomend voordeel. De begane grond is 6 meter hoog en heeft een horeca bestemming.


Aangezien de achtergevel op het zuiden ligt zou een geheel glazen gevel hier zwaar op de klimaatinstallatie drukken en is er voor een bakstenen gevel gekozen met raamopeningen. De achterzijden van de twee belendende panden zijn blinde betonnen gevels. De gevel van The Lighthouse contrasteert daarmee door het gebruik van grote verticale ramen en donker grijs-bruine baksteen van mat en glanzende baksteen in een wybertjes patroon. De donkergrijze aluminium zetwerk kaders van de transparante voorgevel komen aan de achterzijde weer terug bij het vlucht-trappenhuis.

Interieur
Aan de binnenzijde is veel aandacht geschonken aan de uitwerking van de hoge entreehal en aan het trappenhuis. De entreevloer is in Kwartsiet natuursteen uitgevoerd. Grote witte verlichtingsarmaturen hangen met pendels aan het plafond en aan de wand. Er is een met geborsteld aluminium afgewerkte kern waarin zich technische ruimtes en de lift bevinden. De trap heeft de vorm van een muizentrap waarbij de treden eer van kwartsiet zijn. De kantoorlagen zijn ruim 4 meter hoog en werden, evenals de begane grond, casco opgeleverd.

Parkeren
Aan de achterzijde bevindt zich de entree naar de autolift van een vol-automatische parkeervoorziening die 35 auto’s ondergronds en op een tussenverdieping van de begane grond plaatst.

Constructie
De hoofdconstructie bestaat uit dragende prefab beton wanden, stalen kolommen en stalen hoedliggers. De raveling van de inkeping bestaat eveneens uit stalen liggers en zijn relatief slank gehouden door een diagonaalligger op te hangen aan de hoofdkolommen van de constructie. De ophangconstructie is in het zicht gebleven en er is daarom gekozen voor slanke Willemsankers. Door de diagonaalliggers op te hangen, was het mogelijk de eerste twee lagen te vrijwaren van extra kolommen. Hierdoor bleef de indelingsvrijheid van deze verdiepingen behouden. De dakvloer onderin de inkeping is uitgevoerd als een lichte staalplaatbetonvloer, om de vloer zelf zo slank mogelijk te houden zodat de vloerafwerking van de kantoorruimten strak overgaat in de vlonders van het wigvormig terras. Door de staalplaatbetonvloer blijft de pakkethoogte (inclusief isolatie en terrasvlonders) beperkt. Ook blijft door de slanke terrasvloer de ruimte voor leidingen tussen vloeren en plafonds overal hetzelfde.

Opgeleverd augustus 2009
Opdrachtgever AM Noord Holland
Architecten NwA architecten; Martijn de Potter, Tonko Leemhuis, Angelika Seiffer, Klaas Smedema
Constructeur Smit Westerman, Waddinxveen Gevelpuien Hermeta, Asperen
Aannemer Heijmerink TBI bouw, Bunnik Installatieadvies Thermos, Utrecht Foto’s Oof Verschuren

0602-49A-08.jpg
 
0602-49A-01.jpg
0602-49A-07.jpg
 
0602-49A-06.jpg